Min geografiska position är inte den jag är som person

Jag är norrlänning jag bor i Gällivare Lappland när jag besöker de södra delarna av Sverige är det just norrlänning jag blir katigriserad som. Vi är tysta och trevliga men lite korkade verkar vara den allmänna uppfattningen.

Jag kommer speciellt ihåg en fredagskväll i Stockholm när jag ochTegis mfl hade lyckats ta oss in på Spy bar för att festa med grevar,baroner och helt vanliga människor utklädda till överklass brats. Jag tänkte att det här kan vara ett intressant studiebesök. Väl inne så såg det väl som vilken dansresturant som helst fast med dyrare sprit. Det strök runt några mer eller mindre igenkännbara kändisar i lokalen.

Jag började prata med en tjej som efter det kommit fram att jag var från Lappland och jobbade i gruvan frågade mig
-Vad gör du här? med antydan på att jag inte borde vara här.
- Jag vet inte svarade jag. Eftersom... ja det var sant jag hade ingen aning. Men jag antar att jag var där för att dricka någon sorts alkohollösning och dansa som alla andra.

När jag tänker på det så hade hon antagligen en massa fördommar om mig som hon ville få bekräftade att jag var väldigt tyst, dumsnäll och norrländsk. Jag verkade nog just det eftersom jag inte pratade mer med henne efter det.
Hon bekräftade definitivt mina fördommar om en stockholmsk överklasstjej på stureplan iaf.

Sverige är ett land med nio miljoner invånare och när man reser utanför det så upplöses de här spelreglerna som fungerar i vårat mikrokosmos mig som norrlänning och hon som överklass Stockholm. Det finns knappast någon i Buenos Aires som vet eller ens bryr sig om vilken del av Stockholm eller Sverige som är mer eller mindre rätt att befinna sig i. De tänker väl mest ja ha Sverige ni har väl typ på er vikinghjälmar och håller käften om de ens vet vart det här landet ligger.

Många gånger så brukar jag spela med när någon börjar definera mig som norrlänning.. Ja ja jag är så norrländsk och tok rolig jajemensan hemkört och lingondricka, populärmusik från Vittula, Ingemar Stenmark, Steve med lojden drick mäsk sup och slåss helt klart.... Bara för att det är kul, folk gillar stereotypen av en norrläning och det kan jag gärna bjuda på.

Här i Gällivare finns det också så otroligt mycket fördommar om världen och människorna. De flesta är så djup rotade att jag inte ens tänker på dem. Dryga Stockholamre, tjuvaktiga invandrare, snåla lappar, korkade raggare, missbrukande snowboardåkare det finns kategorier för alla människor och vi sitter bara och väntar på att våra förutfattade meningar ska bli bekräftade så att vi kan berätta för alla andra att... Så är det.

Men jag har tänkt så här att jag ska fan försöka ge alla en ärlig chans. Dricka en tvåhundrakronors drink på sturepaln, äta kakor och dricka kaffe med somalierna på komvux, gå på sameträff i jokmokk och hänga ut, bjuda upp till styrdans på raggarträffen i folketspark och åka bräda med världens cleanaste och flummigaste snowboard bros i Canada.


Perspektiv på tillvaron i tre steg.. Det är ingen ide att var lokalpatriot när vi lever på ett klot

//Apan//


Kommentarer
Postat av: nickis

Du är en filosof, så det så, att läsa dina texter är ljuv musik. För att följa ännu en trend, kan vi ses på Jokkmokks marknad lördag den 7 februari? Det är väl exotisk så det räcker och en plats för etnisk crossover eller hur?

2009-02-01 @ 18:51:06
Postat av: apan

Jag säger inte att jag måste leva någort sorts multi kulti liv. Men man ska passa sig för att dömma folk på förhand.. Jokkmokk vore kul tysken är sugen.. Antingen det eller Björkliden premiären



Tack Nickis!

2009-02-01 @ 20:07:01
URL: http://tyskaapan.blogg.se/
Postat av: a

inspirerande apan, jag blir också sugen att dela med mig när jag läser dina filosofiska kreationer. synd bara att jag inte är fullt lika filosofisk!

2009-02-01 @ 20:21:59
Postat av: Micke Oskarsson - industriarbetare

Typsikt sånnadär snowboored åkare att hålla på åå snacka sådär djuupt. Äru böög eller!

2009-02-02 @ 10:02:49
Postat av: FarSan

Vad vore världen utan Micke Oskarsson och hans likasinnade. Då skulle det vara trist eftersom förbättringspotentialen skulle gå mot 0 (noll).



Håll ut Micke, du har en viktig uppgift!

2009-02-02 @ 12:21:59
URL: http://apanfarsan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0