Senegal nu åker vi!!!

Vi åker till Senegal närmare bestämt Dakar

Den 20 Augusti åker Apan, Tysken och Ap-syster Karin Till senegal för att hälsa på min Pappa Göran och hans fru Heide. Det ska bli en jäkligt itressant resa. Har alldrig varit på den afrikanska kontinenten och förväntar mig en ordentlig kulturkrock. Här i Lappalnd låter folk dig vara ifred och sköta ditt. jag kan tänka mig att vi kommer se ut som ett gäng dollar tecken som traskar ned för gatan och street hustlersarna vill kränga allt och inget till oss bleka västerläningar.

Eftersom jag vi är besökare i deras land tänkte jag att det enda rätta är att göra lite efterforskningar om Senegal så vi kan hänga med i snacket när vi väl är på plats. Internet är världens bästa biblotek här är ett nerkok av infon som jag hittade där ute.

Senegal Blev självständigt från sina franska kolonisatiörer 1960, denna republik räknas som en av Afrikas bäst fungerande demokratier, men landet dras ändå med en del problem med korruption.

Medelåldern på befolkningen är 17,9 år väldigt unga männskor och de har ett stort problem med arbetslöshet bland ungdommar. 50% av landets befolkning lever i fattigdom. Senegal har 10,5 milj invånar. Franska är det offeciella språket men störst utbredning har det inhemska språket Wolof. 94% av befolkningen är muslimer och 5% kristna främst katoliker.

Fiske, fosfater och Jornötter är det som får deras ekonomi att gå runt, men just nu är det störst omsättning i byggbranschen något som kan vara intressant för min verktygssäljand kompis tysken. Den svarta marknadens främsta export är heroin som skeppas ut från hamnstaden Senegal till Europa och Usa.

Under Kolonialtiden var Dakar centrum för handel med slavar som sedan "exporterades" till bla.. Usa, Kuba och Sydamerika
Klimatet är tropiskt, hett som fan med den torra heta harmatta vinden som fläktar om dagarna.

 
Yousson N,Dour Neneh Cherry. 7 seconds
 

Akon. Senegal

Det finns mycket kultur och musik i Senegal Youson N,door är landets största stjärna en del kanske kommer ihåg honom från hans gamla hitt "7 seconds" med Nenney Cherry. Under 1990 talet blev Hip hop den mest populära musikstilen med influenser från den klassska  Sengaleska "Griot" en sorts uråldrig rap som främst framförs av kvinnor på bröllop m.m. En av landets största hip hop grupper i nutid heter "Positiv Black soul." 

Även den amerikanska hip hop och r´nb stärnan Akon kommer härifrån. Född i Senegals slum för att senare emigrera itll Usa där han tillslut efter fängelse besök m.m slog igenom som en världsstjärna. Jag får intrycket att han är i princip helgon förklarad i sitt hemland Senegal

Eftersom de är muslimer så äter de ej griskött men mycket kyckling, lamm och nötkött och till det bananer, sötpotatis och ris. De smaskar gärna i sig något som heter Apbrödsfrukt antingen som den är eller i en kaka eller en juce. Det måste var någt för mig..

Vi ses snart Senegal!

//Apan//

Kommentarer
Postat av: FarSan

Jag är impad ApanSon! Vilken forskningsrapport, MVG++



//FarSan//

2008-07-26 @ 16:58:33
URL: http://apanfarsan.blogg.se/
Postat av: FarSan

Det är ju snart i AUGUSTI ni kommer! Vi äter först fisk och sedan fisk igen och därefter det du räknade upp. Medelåldern är låg men 17,9? Måste kalla in experten Kära Hustrun Heide hon har aktuell statistik från UNICEF.



Yousson är King och Nenneh är känd här men Henke är Ruler!



//FarSan//

2008-07-26 @ 17:17:34
URL: http://apanfarsan.blogg.se/
Postat av: FarSan

Det är Medianåldern som är ca 18 år, alltså den ålder som delar populationen i två grupper som har lika många skallar, yngre resp äldre. I EU är Medianen ca 38 år. Mao är det mycket gott om barn och ungdomar i Afrika jfr EU. Källa:

http://www.un.org/esa/population/publications/worldageing19502050/pdf/81chapteriii.pdf

2008-07-27 @ 19:08:00
URL: http://apanfarsan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0