Apan pryar som livscoach

Vi lever i en värld där personlig förmögenhet eller att bli rik är samma sak som att vara framgångsrik, det kanske tom anses vara det enda sättet att betrakta framgång.

I vintras hade jag och Tysken en föreläsning för 11åringarna i hoppprojektet om idrott, kost och hälsa med anledning av att Gällivare kommun är den kommunen i landet som har flest överviktiga barn. Det var tysken mammi Vanja som tyckte att vi skulle vara lämpliga att hålla i ett sådant projekt eftersom vi allt som oftast är ena levnadsglada skitar som är ute och rör på oss mkt..

I varje fall vi talade ganska mkt om snowboardåkning och jag berättade att jag har åkt länge, är ganska bra på att åka, tävlat en del osv.. Direkt när dessa små kanttar förstått att jag var någorlunda framgångsrik inom det jag håller på med kom frågan... Har du tjänat mkt pengar, är du rik? Det är jag ju inte förklarade jag. Det är ganska få som lever professionellt på idrott i denna värld vilket kanske inte är så konstigt.. Du ska vara jävligt bra, ha en del tur och rätt kontakter..

Det intressanta var i vilket fall (som tysken och jag diskuterade senare efter föreläsningen) att dessa 11 åringar redan hade lärt sig att framgång är samma sak som rikedom, det har präntas in i unga år att lycka och framgång betyder mkt pengar. Det här är självklart ett omöjligt ideal att leva upp till för den större delen av oss. Eftersom att vi befinner oss i Sverige kan man väl säga att de flesta av oss redan fötts in i rikedom, vi behöver inte kämpa för vårt dagliga bröd på samma sätt som nigeriansk cykeltjuv. Vi har råd med lyxen att må bra, men likförbannat gör många inte det.

Tillbaka till idrotten, på varje snorik Peter Forsberg går det en arme av kalle anka cups medelmåttor som harvar på med snoriga små näsor. Lagen toppas och man elitsatsar redan från unga år tills de som inte håller måttet slutar. Skidisar nöter bort all åkglädje med portharvande i isiga pister och när de flesta gått ut skidgymnasiet så slutar det. På många sätt är snowboard för mig och många andra en fristad från allt det här. Jag och många andra fantastiska människor jag träffat denna vinter har ylat och lekt sig ned för snöiga berg i jakt på vad? Glädje och känsla antar jag....

Här är framgång något helt annat än att tjäna mkt pengar i den här bubblan där jag och många andra lever är att vara framgångsrik i slutändan att må bra. Där har vi det Framgång=Må bra!

Det låter ju otroligt enkelt, självklart vill jag som alla andra ha ekonomisk trygghet till att kunna ta för mig av det som erbjuds där ute. Jag har ett jobb och kan försörja mig själv det känns bra, alla har inte den lyxen..

Men även förra våren när jag var ganska bankrutt fanns bs airs... Även nu när jag har ett jobb och lön finns bs airs! Jag kan göra bs airs! Rörelseglädje värlen är full av den, var just ut och joggade i mittnatsolens sken längs Kalix älv och lyssnade på Fleet Foxes i mina hörlurar.. Det var fantastiskt fint!

För mig är detta att vara framgångsrik i apuniversum råder dessa naturlagar...
Så låt sommaren rulla in som den brukar göra så ska vi snorkelpimpla, forsränna, bestiga bergen, bomba backarna, och försöka surfa vågorna


Det finns fortarande Bs airs!

//Apan//


Kommentarer
Postat av: Sallad

Länge leve bs airs & mysiga kramar!

2009-05-29 @ 11:46:48
Postat av: Stumpen

Fortsätt att må bra och sprida glädje omkring dig! Kram

2009-05-29 @ 12:15:35
Postat av: nickis

Precis så är det, fortsätt i samma stil du lyfter varje arm krake med din livsenergi

2009-05-29 @ 13:26:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0