Klottret i din stad...

Jag var i Umeå förra helgen och komma att tänka på en sak min syster Karin snackade om... Klottret på väggarna.
Klottret  i Umeå kontar Gällivare är ganska olika kan man lungt säga och med mina 30p i Media och kommunikationskunskap är jag lite fundersam på vad är det man vill säga med sina slagord.. Här följer en liten analys

Här är några ex..
Umeå: Krossa fascismen, Ned med patriarkatet, Stoppa kärnfamiljen

Här har vi ganska avancerade budskap det handlar om ismer och sociala strukturer som ska avstyras på något sätt första steget i kampen är att ta fram sprejburken och måla på en betongvägg iaf. Det är bra om du har några högskolepoäng så du kan begripa vad fan det är sändaren vill förmedla till dig

Gällivare: Kuk

Ett kort konsivt budskap på tre bokstäver svårt att misstolka men om någon inte förstår svenska så brukar det medfölja en illustration. Man kan bara spekulera i vad det är som sändaren vill uttrycka här. Kanske en tyst protest mot den allmänna ordningen, typ fuck you här står jag och målar könsord i det offentliga rummet vad ska du göra åt det?!

I vilket fall så tycker jag att det är roligare med grafitti än en ful betongvägg där det inte finns spår av människor som bor i staden. Men man får gärna anstränga sig och träna hemma i blocket innan man går ut och blåser på med sprejburkarna.. Jag vill avsluta med att spela ett klassiskt stycke musik från min barndoms discon



Jag kommer ihåg det ljuva nittiotalet när man rockade sin flanellskorta med skate-tshirten ovanpå på sexan till nian discot i Malmbergets Sunnan. Käkade godis och läsk och försökte lägga några vassa moves i danstävlingen.. Då lät det så här på dansgolvet.. Snap med I got the power...

//Apan//

Kommentarer
Postat av: FarSan

Intressant! Här i Senegal klottras det nästan ingenting, det är väl för dyrt med sprejburkar. Förmodligen är straffen också så höga att de kan vara avskräckande. Jag har sett politiskt penselklotter som "Nya Partiet". Berlins östra sida är däremot intressant, alltså det som var DDR. Där finns det otroligt mycket från mark upp till taknock på de omöjligasste ställen, man ser det bra när man åker tåg in och ut ur stan. Dra dit och till andra halvslummiga getton i "Nya östra EU" så finns nog mycket att forska på skulle jag tro.

2009-01-18 @ 11:38:36
URL: http://apanfarsan.blogg.se/
Postat av: Emilia

Man kan faktiskt hitta mer avancerat klotter även i Gällivare, min favorit är "Kött är döden uppvärmd".

2009-01-18 @ 13:58:18
URL: http://istalletfornagonting.blogspot.com
Postat av: apan

Jag tar en grafitti semester till DDR nästa sommar så får det bli... Ja sant det Emilia eller "Tänk själv för fan" står det på ett elskåp i mbgt den är fin

2009-01-18 @ 19:44:06
URL: http://tyskaapan.blogg.se/
Postat av: Pava

Haha helt underbart, en personlig favorit är ju porträttet av Piss-Nisse (viadukten badhuset) klockren!

2009-01-19 @ 00:49:31
Postat av: AK

"Fuck the police" har ett tydligt budskap tycker jag:D Kan ses under en svettig längdjanne session i området Malmberget/Mellanjanne, under parRkas.

2009-01-19 @ 11:00:58
Postat av: FarSan

Om man kan doktorera i Ymä på krograggande så bör det gå bra också på klotter. Fan du har framtiden räddad käre son.

2009-01-19 @ 14:37:37
URL: http://apanfarsan.blogg.se/
Postat av: Toski

Tur att "Tänk Själv" klottret inte glömdes bort, kanske ett av sveriges klokaste klotter. Men det står inte bara kuk överallt. Glöm inte bort "Ge Järet" "Kött är gött" och "Iron Maiden" grafittin i tunneln vid tallbacka. De finaste av alla. Pale och Raw!

2009-01-22 @ 21:17:29
Postat av: Kärran

Måste hålla med Pava, Ap-nisse i badhusviadukten är instant classic.

2009-01-25 @ 22:59:11
Postat av: apan

Just det Pale och Raw det var två heta graffiti artister som härjade i gve för några år sedan... Whut ever happend to them..?

2009-02-01 @ 10:33:16
URL: http://tyskaapan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0