Vad är problemet var lite snäll!?

Vi brukar inte ta upp så allvarliga ämnen på den här bloggen. Men med den senaste tidens utveckling i min hemstad så är det dags att kommentera situationen. Alla har rätt till en åsikt och detta är min

Den senaste tiden har två allvarliga våldsfall utspelat sig i vår hemstad Gällivare och det är helt oacceptabelt och fördjävligt. Våldet finns överallt men det märks väldigt tydligt när det drabbar en litet samhälle som Gällivare. Jag läste senast idag att överfall och misshandel har ökat markant i Malmö det senaste året. I Finland har två skolmassakrer utspelat sig på en kort tid.

Våldet finns överallt, om du frågar dig själv eller din kompis när den senaste gången de var i ett slagsmål säger många i skolan, det är även min erfarenhet. Mellanstadiet och högstadiet var en hundgård där rangordningen snabbt skulle sättas upp. Med de svagaste eller de som var annorlunda på botten. Du kommer med största säkerhet aldrig igen hamna i en miljö som är så våldsam och elak som skolmiljön. Det skulle vara om du inte hamnar i fängelse eller liknande.
Alla har erfarenheter av våld från sin skolgång för mig var det senaste och förhoppningsvis sista gången som jag slogs och blev slagen. Barn kan vara riktigt elaka med varandra, de har de flesta av oss varit och blivit utsatta för. Det har jag upplevt både under min egen skolgång och när jag arbetade som lärarvikarie....
Men vi växte upp och vi lärde oss att det är helt meningslöst och totalt hjärndött att slåss för vilken än anledning det kan vara. Att få sin vilja igenom eller att bli uppmärksammad av omgivningen. Den enda gång du egentligen behöver slåss i vuxenlivet är om du blir överfallen och det händer tyvärr allt oftare i vårt land har jag förstått.

Men en del barn som använde våld i skolan fortsätter att använda våld i senare i livet, en del växte inte upp. Det finns vissa som har uppfattningen att det går att lösa en konflikt genom att slå någon annan på käften. I vår hemort Gällivare finns det mycket våld det är faktum. Det räcker med att gå ut på en av de två krogarna en fredags kväll för att se ett slagsmål. Jag har alltid tyckt att det är lite charmigt och pittoreskt med de här slagsmålen som oftast är renhåriga. Jag tänkte att när du går på Gällivares cowboy saloon så får du räkna med lite krossat glas och näsblod.

Men det är nog läge att omvärdera den åsikten. Människor som använder våld för att lösa en konflikt en drucken fredagskväll har en större chans att använda våld i andra situationer med. Det gäller i relationer med sina kompisar, fruar, flickvänner och till och med barn. Jag är säker på att de senaste tidens uppmärksammade våldsbrott i Gällivare bara är toppen på ett isberg. Om du lyfter på locket till stugorna här ute så kommer du säkerligen hitta en hel del idioter som slår sina kvinnor, kompisar och barn.
Om vi går tillbaka till skolans hundgårdsordning. Vad var anledningen till att det fanns våld på skolgården?
Vi var osäkra, omogna och rädda. Vi tyckte helt enkelt inte om oss själva nog mycket för att klara av vettiga relationer till andra människor. En del vuxna barn lever kvar i den världen ännu.

De tycker inte om sig själva nog mycket för att klara av att bara gå därifrån när någon idiot ska mucka gräl en fyllefredag....
De tycker inte om sig själva nog mycket för att klara av att hantera livets upp och nedgångar utan våld..
De tycker inte om sig själva nog mycket för att klara av att ge kärlek till sina medmänniskor...

I media spekuleras det om alkohol, droger och matchokultur. Som att det skulle kunna vara en förklaring till vad som har skett. De flesta av oss kommer att dricka alkohol, varför? Därför att det är kul, vi vill tappa kontrollen, överdriva oss själva och uppleva mer än den vanliga vardagen. En del av oss kommer att använda droger av samma anledningar.
Med det sagt så vill jag inte uppmuntra någon att dricka alkohol eller ta droger. Det är livsfarligt och destruktivt. Det bästa för oss alla är att äta en stadig frukost och motionera regelbundet. Men alla har ett visst mått av destruktivitet inom sig. Det gäller din mamma, dig och Keith Richards i fallande skala

Jag vill istället angripa något som är dubbelt så farligt som videovålds filmkväll med tillhörande knarkbuffé. Nämligen rädsla, självförakt och bristande respekt för sina medmänniskor. Varför tycker en del människor på den här orten inte om sig själva? Jag förklarar här och med jantelagen icke längre i bruk! Jag vill inte enbart påstå att du duger,

du är rent av fantastisk! Så nu enas vi om det och så går vi ut och ger våran närmsta kompis en haj5 och en klapp på axeln. Nästa gång allt går åt helvete kom ihåg att du tycker om dig själv och att människorna runt dig tycker om dig. Motsatsen är de skräckexempel vi har upplevt här i Gällivare den senaste tiden.

För att citera Tysken- "Vad är problemet kan de inte vara lite snäll istället!" Jag vill även puffa lite extra för Mapei och Scotty the blue bunnys show: " Antijantelagen You are fantastic!" Det är en bögliberal hip-hop teaterföreställningen som handlar om tolerans och om att våga tycka om sig själv. Den borde vara obligatorisk i alla läroplaner på varje skola. Jag är övertygad om att den två meter långa manskaninen i glittrig blå dräkt och högklackat kan tina upp de mest frusna hjärtan..

Någon sa att jag är konstig men alla är konstiga, man måste bara våga vara sig själv och gilla den man är. Haj5..Smack!

//Apan//


Kommentarer
Postat av: stiven

mkt bra inlägg Johan! kan hålla med dig om mkt.

var på en intervju med norrbotensradio igår om precis det du skriver om.



vi måste tycka om oss själv och ta hand om varandra.

mer kärlek och mindre hat.

peace

2008-11-05 @ 13:50:29
Postat av: Elza

Jag tycker samma sak Johan, mer kärlek åt folket. Jag intervjuades också igår med Steven i Norrbottensradio om våldets "eskalerande" här i kommunen den senaste tiden.

Som Steven sa

"Jag brukar inte slå tjejer utan bara pussa dom" Det tyckte jag var fantastiskt bra sagt.



Peace :)

2008-11-05 @ 14:00:26
Postat av: apa

Det tycker jag också var bra sagt.. Mer pussar på gussarna..!



2008-11-06 @ 00:40:45
URL: http://tyskaapan.blogg.se/
Postat av: FarSan

Fortsätt skriva, du gör det så bra. Tusen röda rosor till dig.

2008-11-08 @ 16:57:28
URL: http://apanfarsan.blogg.se/
Postat av: Tommy

Jag håller helt med dig Arri !



Det du skrev om skolan är helt sant, man kommer nog aldrig igen uppleva en sådan farlig och destruktiv miljö igen om man inte hamnar på kåken.



Fler vuxna behövs runt barnen och ungarna ska ut i det verkliga livet och inte skapa en låtsasvärld i skolan där så många mår dåligt och blir skadade för livet. Jag kommer mycket väl ihåg en lärare jag hade i skolan som alltid svarade att "det är såhär det kommer vara ute i arbetslivet" så fort jag ifrågasatte henne i någon fråga. Tur för oss alla så hade hon fel, för skolan är så långt från arbetslivet du kan komma skulle jag vilja påstå, och det till det bättre.



Skolan förbereder dig för en värld som inte finns och lär dig att använda din kunskap på ett sätt som inte används ute i verkliga livet. Sedan så står du utelämnad efter 12 år i skolan och har inte en aning om hur du ska använda allt som sades vara så viktigt "ute i arbetslivet". Bortkastad tid om du frågar mig.



Jag har alltid varit en stark förespråkare för att man i skolan ska få komma ut i arbetslivet och få testa på det. Lära sig mer om hur samhället och dess ekonomi fungerar i symbios med företagen. Låt ungarna få vara kreativa och starta upp företag kanske redan i början av högstadiet, lära sig ta ansvar, hur man gör affärer och skaffa sig erfarenheter och kontakter.



Jag hoppas på en mer kreativ miljö i skolorna i framtiden. En miljö som gör att ungarna får lust att skapa och driva Sverige och världen framåt.



Mer kunskap och kreativitet till världen !





2008-11-09 @ 23:53:52
Postat av: Kärran

Word !

2008-11-10 @ 16:30:42
Postat av: Toski

Har Stiven vart med på radio ?!?

2008-11-14 @ 19:29:41
Postat av: AK

Peace..!!

2008-11-15 @ 16:52:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0