En Tamilsk tiger på finlandsfärjan

Så här var det... Jag jobbade åt Frans August tältbyggning i sthlm för några sommrar sen. Det var en galen blandning av folk som var anställda. Balter som arbetade som att de var livegna slavar genom sitt öststats-bemanningsföretag. För en 70kr i timmen kanske. Det var även ett gäng srilankeser som var anställda där.

En kille som hette Sanjan arbetade tillsammans med mig en dag. Vi åkte runt i en liten lastbil och byggde tält på bakgårdarna hos sveriges överklass i Danderyd och Vaxholm. De skulle arrangeras lunhbjudningar och coktailfester. De flesta var väldigt trevliga och bjöd på kaffe och snackade lite med oss..

Jag började fråga Sanjan om hans ursprung medans vi satt fast i rusningstrafiken på Essingeleden en svettig sommar dag. Det visade sig att han var en föredetta tamilsk tiger. Tamilska tigrarna är en gerillaorganisation som håller till i norra delen av Sri lanka de strider för ett självständigt tamilskt område och är ökända för sina självmordsbombningar. Det är vad som brukar kallas för en terrorist-organisation av länder som Usa och frihetskäpar av människor i fattigare länder.

Sanjan hade stridit med tigrarna i de srilankesiska djunglerna och verkade vara tillfreds med det när han berättade det för mig. Brytpunkten för honom hade kommit den dag de skulle utföra en självmordsbombning. Hela hans grupp av gerillasoldater skrev ned sina namn och la dem i en stor kruka. Det var dags för en lottning från helvetet, det var dags att utse vem som skulle spränga sig själv och en buss med srilankesiska soldater i luften. Gerilla ledaren stack ner sin hand i krukan och drog upp en lapp på vilken Sanjans namn stod.

Han berättade för mig att han greps av panik, ställde sig upp och sprang rakt ut i djungeln. Han flydde från kriget och landet. Han stannade inte för än han smugglats i lungna, trygga Sverige. Jag tänkte att det är är inte klokt här brevid mig sitter en självmordsbombare som lyckats lura döden. Vi snackde på och det ena och andra. Till slut kom vi in på vad vi skulle göra till helgen. Jag skulle på fest vill jag minnas och Sanjan skulle ta Viking line färjan till Helsingfors och partaja loss.
Stopp, halt, dra i handbromsen insikten om våran globaliserade värld blev här lite väl stor. Den här föredetta Tamilska tigern ska alltså göra något så ur-svenskt som att supa sig drängfull, glufsa i sig buffé och styrdansa till ett coverband. Våran värld har blivit väldigt väldigt liten ha ha...

Vi började snacka om musik och jag berättade om M.I.A som är en srilankesisk tjej som bor i London och gör världens svängigaste clubmusik. Sanjan hade inte hört henne och det tyckte jag var synd för jag vet att hon kämpar mycket för att föra upp de Sri-lankesika frågorna på den allmänna dagordningen. När hon inte dansar runt i guldtights och rappar på cokney dialekt vill säga..

Så om du läser det här Sanjan vilket jag betvivlar. Här är M.I.A med en grym låt som heter sunshowers. Jag är glad att du inte sprängde dig själv i luften. Ta på dig dansskorna och bjud upp till dans på närmsta finlandsfärja..!


Även jag tar nog på mig danskorna och steppar runt här i apkabyssen... mkt nöje..

//Apan//

Kommentarer
Postat av: FarSan

Det var som faan! Lucky you and certainly him!



Har du flera såna storys?

2008-11-03 @ 23:36:19
URL: http://apanfarsan.blogg.se/
Postat av: Apan

Ja man kan lungt säga att han gjorde rätt i att byta karriär. självmordsbombare är inte speciellt hållbart i längden....



Jaaa ska se här får rota i hårddisken jag har mellan axlarna

2008-11-04 @ 00:33:50
URL: http://tyskaapan.blogg.se/
Postat av: Nickis

minns när du berättade hans story den där sommaren. Hur olika våra liv kan bli. Kram N

2008-11-04 @ 09:41:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0