Nikolaus e snel!

I Tyskland firas den 6 december Nikolaus, enligt legenden fick Nikolaus som biskop upp ögonen för tre unga jungfrur. Deras far hade förlorat hela sin förmögenhet, och nu hotades de av att förbli ogifta, eller av i värsta fall prostitution, eftersom fadern inte kunde betala deras hemgift. Nikolaus kastade då nattetid in tre säckar med guld till de unga flickorna, och de hade då tacksamma fått sin hemgift. Av Nikolaus givmildhet har sedan utvecklats våra tiders jultomte. Denne biskop dog år 343 den 6 december.

Idag firas detta genom att barn ställer ut en sko utanför sin dörr över natten, på morgonen är skon full med godsaker, eftersom min snälla farmor följer traditioner så fick jag ett paket av henne med kakor och godis häromdagen, notera att jag är 25 år gammal men jag blev hursomhelst glad som ett litet barn!

 Mumma!

//Lemke//

Kommentarer
Postat av: Fia

orkar du verkligen äta allt det där själv, du som har så liten mun?

2007-12-27 @ 21:13:22
URL: http://yellybean.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0