Jag har lyckats igen....

Hoj lämnade in apmobilen på rep på en bilverkstad här i gve i dag. För att kunna ta mig till jobbet medans min bil var på rep fick jag låna ägarens Toyota... sweeet den var rätt stökig och väl inrökt men med en pigg motor under huven. När jag kom fram till jobbet så kom jag ihåg att jag har nyckeln till mitt klädskåp satt på nyckelknippan som är kvar med apmobilen och mekanikerna. Faaan gasar och stressar så jag bara kommer lite sent till jobbet.

Nå väl jag drog ut till gruvan och borrade de hål jag skulle tills min arbetsdag var slut. Då går jag ut på parkeringen för att hitta den silver metallic Toyota corolla jag lånat. Hittar den låser upp dörren och sätter nyckeln i tändningen. Men den går inte att vrida om jag ruckar och tjorvar.  Faaan

Funderar på om jag ska gå ut och fråga någon av de andra gruvisarna om hjälp. Men kommer på att det kan man ju fan inte göra. Det är ju mest män som jobbar i gruvan och bland de män som jobbar där finns det en outalat uppfattning om att man ska reda sig själv, kunna sina motorer och inte vara kärringaktig.
Om jag inte ens kan vrida om tändnigen i en gammal Toyota så ska jag då knappast visa det för resten av motormännen.

Så det blir livlina nr 2 ring en vän.. jag ringer Pappa han har en gammal bil och vet säkert vad han talar om, lungt och pedagogiskt förklarar min far att jag ska vrida på ratten så att rattlåset släpper. men utan framgång. Faaan


Livlina nr 3 ringa till bilens ägare. det här vill jag helst inte göra, förklara för en bilmekaniker att jag inte kan vrida om tändningen på en Toyota. Ja ja tänker att efter han har sett apmobilen med trasig blinkers och bumperstickers har han nog förstått att jag inte direkt är Bosse bildoktor. Så jag ringer och förklarar läget, jaha säger han vad konstigt det problemet har jag aldrig haft. Kollar runt i bilen börjar ana oråd var inte det mycket stökigare här i morse joo och det luktade cigaretter. Jag frågar vad han har för registerings nr och det visar sig att jag sitter i fel jävla bil. En silvrig toyota av annan men liknande modell. jag har tagit fel bil säger jag till mekanikern jaha säger han och lägger på.

Nycklarna till gamla Toyotor passar tydligen i vilken Toyota dörr som helst men inte i tändningen som tur är för då hade han fått fel bil och det blir svårt att förklara. I andra raden brevid står den rätta Toyotan som startar på ett nafs.

Åker och hämtar ut min kära apmobil mot en avgift på 2500kr i repkostnader och blir ganska mycket skarttad åt, med all rätt. Men jag har kommit på en sak om jag bara hade gått ut för att fråga efter hjälp hade jag säkert sett den rätta bilen. Jag vet ju själv att jag inte har någon koll eller mest inget intresse av bilar så vad har jag att skämmas för. Världen är full av olika mekaniker och behöver inte en till. Jag kan ju baka och bjuda på bullar medans de mekar....eller nått.

Nu vet ni lås era bilar och hem så jag inte tror mig ha hittat rätt... men fel och förvirrat...


Öhhhhh finns det två!?
//Apan//


Kommentarer
Postat av: tegis

Hahaha du är dig lik apa!! Passa dig så du inte raggar på fel tjej på krogen. Och det är snällt att du håller apmobilen vid liv, kanske hon snart måste få gå i pension? fast iof, ny servad så spinner hon väl som en glad katt igen. seeyaah

2009-06-02 @ 19:54:40
URL: http://blog.gwarriors.com
Postat av: apan

Jaa fel tjejer är det lätt att råka ragga på.. Men tänk när jag lämnar mina framtida barn till fel dagis... De får ha en mamma med örn koll



Apmobilen tog en mumsbit ur mitt bankkonto men är ännu hungrig. Den vill ha ett nytt avgasstystem oxå

2009-06-02 @ 20:08:08
URL: http://tyskaapan.blogg.se/
Postat av: Emilia

Du lyckades nästan bättre än jag. Jag ska också berätta en liten bilhistora.



Jag har just sålt min bil, egentligen skulle jag sälja den förra veckan... Jag hade lagt ut den på blocket och en familj kom och kollade på den. Parkeringen är en bit från vart jag bor, jag cyklade dit och det började med att jag glömt bilnyckeln hemma. Jag beklagade mig för köparna och cyklade tillbaka och hämtade bilnykeln. Man låser upp bilen på höger sida och där hade handtaget lostnat. I vanliga fall funkar centrallåset, så det skulle inte vara nått problem, eftersom bilen låses upp på vänster sida då också. Nu var det nått fel, så vi fick inte upp dörrjävlen. Efter mycket lirkande gick dörren upp, ½ familjen hade varit tvugna att åka och mannen i familjen var kvar och skulle testa bilen. Den var död.



Tidigare har jag haft ett elfel, något har tjuvat ström när bilen stått still, vilket resulterat i svordomar och mycket parkeringsböter. Jag trodde att elfelet var löst nu, eftersom några mekaniker kopplat ur radion, för att de trodde att det var den som drog ström. Men det var inte löst, något annat hade dragit ur all ström ur batteriet (ett nytt batteri, som jag köpte för att jag trodde det var fel på det gamla som säkert funkade jättebra). Hur som helst kunde ju inte den här familjen köpa bilen då.



I måndags skulle jag fixa det hela. Pappa hade skickat ett nytt handtag till mig och elfelet skulle kollas upp på en verkstad i Vännäs. När jag kommer ut till bilen i måndags tidigt på morgonen, med starthjälpen i högsta hugg, inser jag att starthjälpen inte kommer att räcka för att ta mig till Vännäs, trots att jag lyckats få upp dörren igen (mannen övertalade mig att låsa dörrarna fast jag inte ville). Det nya problemet är att ett däck har punka, det är helt platt! Jag är rädd för att byta däck själv, eftersom jag tappat ett däck en gång när jag körde (fast inte jag hade bytt det själv). Jag cyklar till OKQ8 och lånar en pump. Pumpar upp däcket lite, startar bilen med starhjälpen och åker till OK och fyller på mer luft i däcket. Ventilen läcker och starthjälpen är urladdad, så jag kan inte ens ta mig 2 meter för att tanka, jag får starthjälp på OK, tankar och åker till Vännäs fort som tusan.



I Vännäs dricker jag kaffe med männen, byter de handdtag, byter ventil och jag tipsar om att det kan vara sitsvärmarna som drar el, eftersom jag blivit varm i baken några gånger när jag kört, utan att slå på sitsvärmen. En man från Jokkmokk kopplar ur sitsvärmen och mäter om batteriet tjuver el, det gör det inte och alla problem är lösta!



Så igår kommer ett gammalt par och kollar på bilen. Jag har testkört den innan och den går bra, fast den stått ett dygn. de vill köpa bilen, de har inte sett att jag sänkt priset och tror att de prutar när de egentligen bjuder 500 kr. över vad jag tänkt mig. Bilen är såld! Jag är glad! De ska på banken och hämta ut pengar, jag cyklar hem och ska hämta ägarbytespapprena. Min hemnyckel är borta, jag förbannar mig över att jag inte lämnat en extranyckel till mina grannar. Letar och letar efter nyckeln, hittar den till slut i bilen, cyklar hem, hämtar papprena och möter upp köparna igen.



Affären går bra och nu slipper jag bilhelvetet! Det kommer att dröja lång tid innan jag skaffar bil igen.

2009-06-03 @ 13:42:19
URL: http://istalletfornagonting.blogspot.com
Postat av: Apan

Hahaha det där lät som en hel ocean av problem som avlöste varandra...



Vi gör nog bäst i att ta apostlahästarna

2009-06-03 @ 17:13:34
URL: http://tyskaapan.blogg.se/
Postat av: Nickis

Skulle en dag till Luleå med en av kommunens bilar. Gick ut och tröck på fjärrlåset och satte mig i bilen. Vred om tändningen och inget hände. Jag hann tillkalla 2 herrar som testade, bilen startade inte. Den tredje herren såg att jag försökt starta fel bil. Problemet var att den stått olåst på parkeringen hela natten och inte alls svarat på min fjärröppningen (en nymodighet som jag inte är van vid) bytte fordon och si nyckel gick att vrida och bilen spann fint igång. Tro mig detta händer bara en gång i livet, det blir att lära sig the hard way.

2009-06-04 @ 10:41:15
Postat av: Göran på Mjölkudden i Luleå

Jag har gjort det enkelt för mig beträffande bil, ingen annan bil ser ut som min som jag kör just här och nu. Det behövs dock tre nycklar till den och nu har jag också lärt mig vilken som passar var, men det tog lite tid.



Ibland har jag svårt att gå in i rätt port, de ser helt lika ut men de har ju lyckligtvis ett nummer, 11, 13 och 15. Jag är nu på 13 och det är helt rätt. Andra grannar i huset har likartade problem och jag brukar ge dem goda råd om vart de bör styra kosan. I detta hus råder minnesfrihet och alla uppskattar det och visar alltid positiva attityder mot sina grannar. Vi sitter alla fast i samma predikament och inte ens Gud hjälper oss för det vet jag eftersom flera av mina grannar är djupt religiösa.

2009-06-04 @ 19:57:28
Postat av: Toski

Tur att inte nyckeln gick av i tänningen

2009-06-04 @ 20:54:34
Postat av: Sanna

Skönt att du gör bort dig ibland så vi får njuta av dina roliga historier (och känna oss lite mindre misslyckade) :P

2009-06-17 @ 19:51:20
URL: http://sannapedagogen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0