Tyskaapans nobelpris bankett

Ikväll firas nobellfesten med pompa och ståt..
Män och kvinnor med sinnen skarpa som eggen på en lappkniv har samlats i den blåa salen fär att avnjuta en delikat måltid bla ungtupp och löjrom från Kalix såg jag. Det är mkt bra att dessa människor hyllas för sina världsförbättrande insatser även om de belönas med krutpengar som det byggs bomber och granater av.. Dubbelmoral har väl alltid varit en del av de celebra sällskapens sammankomster.

Men nog om det, nu är det även dax för att för första gången dela ut Tyskaapans nobelpris till de människor som vi tycker har gjort världen till en bättre plats att leva i... Nu är det dax för en trummvirvel och en fanfar......

Tyskaapans nobelpris i Ekonomi går till: Tommy Rapp som driver bloggen http://www.ironhill.se/
Tommy är en helt självlärd börsanalytiker som med mkt passion och inlevelse skriver om världsbörsens svängningar i dessa dagar av ekonmiskt kaos. Bland börshajar som vädrar blod är Tommy en graciös valhaj som smäckert glider fram på ekonomibloggar och konjuktionskurvor. En ekonomisk gambler som tar kalylerade risker och är stolt över att betala skatt på sina vinster för att se till att vi kan fortsätta njuta av billig sjukvård och skolgång. Git money!



Tyskaapans nobelpris i Litterateur går till: Pär Isling
för sin djupsinnigt anlytiska D-uppsats Hip hop på (o)lika villkor. Pär har studerat hur svensk media framställer Petter repektive Latin Kings, för att belysa de många lager av ingrodd rasism som vi tar förgivet i vårat vardagliga liv. Ämnet är intressant och Pär-konstnär inte slarvat i resarch, en hip hop skalle med näsan i böckerna helt enkelt. Word up!


Tyskaapans nobelpris i Kemi går till: David Larsson. David laborerat i köket med olika djärva grepp slänger några rårörda lingon på din svampstuvning och skapar en kulinarisk explosion i din mun. Knacka han på axeln så tar han fram en ingefärarot och en termos med varmt vatten för att bjuda dig på en god kopp te. David vet att det handlar om att balansera smakerna, allt handlar om Kemi. Mmmm yummy mummu..


Tyskaapans nobelpris fredspriset går till: Göran Airijoki. Denna värlsmedborgare och vagabond finner du i alla världens hörn i både U och I land är han ute och kommunicerar med människorna runt sig. I Dakars gathörn kan du finna honom med en kopp te i näven och ett par solglasögon på näsan. I Calcutta vandrar han gata upp och ner med en barnslig nyfikenhet som håller i sig. Även om han är den enda på denna lista som faktiskt levde under fredens år 1969. Peace man!


Tyskaapans nobelpris i medicin går till: Karin Airijoki
akutmotagningen  på sthlms karolinska sjukhus må vara hektisk men Karin vet konsten att sålla fram de döende från de gnällande. Hon har alltid en paracetamol till övers oavsett i vilken kroppsdel det bultar och värker. Karin är en av de sjuksystrar som ser till att vi kan sova gott på natten med vetskapen att om axeln luxeras eller blindtarmen brister så finns hon där med sin medicinska expertis och en välriktad kanyl. Super sick!


Nu börjar den offeciella ceremonin, det bjuds på en virituell tre rätters middag med norrlänska specialiteter på menyn..
Tyskaapan ser även gärna att vinnarna håller ett litet tack tal här nere i kommentarerna..
Grattis och skål!

//Apan//


Kommentarer
Postat av: Nickis

Som nära anhörig hoppas jag bli bjuden på denna celbra fest. Valet av pristagare har mitt fulla stöd. Vi klär om i gala och skåla i champange för dessa enastående människor. Kram från Nickis

2008-12-10 @ 15:27:39
Postat av: FarSan

Kära Vänner och Utmärkta Fellow Lauriets! Högt Ärade Priskommitté! Eders Kungliga Högheter!



Jag blir djupt rörd, kan inte neka till också lite fuktig på ögonen i detta ögonblick. Dessutom blir jag mycket smickrad av att få en sådan stor ära av att få förekomma i så fint och dessutom trevligt sällskap. Det värmer mitt, ibland frusna hjärta.



Jag blir ofta illa berörd av att se så många av världens barn som lider av fattigdom, hunger, sjukdomar, brist på utbildning och ofta saknar både föräldrar och tak över huvudet. Ensam kan jag inte göra så mycket åt saken mer än att dela ut en banan eller något annat ätbart till de små hungriga människorna jag möter på gatan. Pennigbidrag, ledsamt att behöva säga det, hamnar ofta i fel fickor även i denna stad där jag bor nu. Respekt och vänliga ord kan man aldrig ge för mycket av. Att möta alla dessa fattiga små med vänlighet och lite uppmuntran kan vara livsavgörande för dem.



Jag vill dela med mig av äran med denna utmärkelse till min fru, Heide som nu arbetar med barnens överlevnad och utveckling i Väst- och Centralafrika inom ramen för UNICEF.



Stort och ödmjukt Tack!



2008-12-10 @ 16:03:35
Postat av: Stina

Underbart! Håller med föregående talare och höjer mitt glas för dessa utvalda fantastiska människor!



Skål och stor kram!

2008-12-10 @ 16:59:44
Postat av: Apan

Vackra ord jag brister ut i spontan applåd medans gyklarna kommer in och underhåller oss med knivjonglering.. klapp klapp klapp

2008-12-10 @ 18:54:07
URL: http://tyskaapan.blogg.se/
Postat av: Tommy

Ur mitt varma hjärta vill jag frambringa ett stort tack till denna gigantiska utnämnelse.



Det är med stolthet i bröstet jag blickar mot den kommande framtiden och alla dess utmaningar. Jag har gjort mitt bästa för att i mina härliga ölrus uppdatera Eder med information om den finansiella marknaden och dess härligheter, dock så har jag haft en svag aning om ointresse vid dessa lektioner, haha.



TACK FÖR ETT GRYMT INLÄGG !



2008-12-10 @ 21:41:31
Postat av: Pär isling

Vänner,

Det är mig en ära att få bli nämnd i ett ovan sammanhang. Det är inte varje dag, en snusande halvtornedalning får ett pris av denna dignitet.

Det värmer i hjärtat, ska ni veta. Stärkt av denna komplimang ska jag nu förmå mig själv att avsluta mitt examensarbete och bli vuxen. Hoppas ni får ett skön och trevligt luciafriande.



Om det fanns möjlighet till att dela ut alternativa nobelpris så hade jag gärna sett vinnare i följande kategorier:



...I social kompetens och rörlighet: Johan Airijoki. Motivering: Mr. Airijoki har en social kompetens som inte är av denna värld. I en global värld där social rörlighet är en förutsättning för givande kommunikation, har Mr.Airijoki visat prov på retorisk skicklighet som höjer sig över mängden.



...I empati och stämmingsförhöjare: Stefan Älgamo

Motivering: Mr. Älgamo har i sitt yrke men även i sit privatliv en enastående förmåga att, trots sitt oborstade yttre, vid ett flertal tillfällen uppvisat en inlevelse i andra männniskors känslolägen som Freud kunnat känna avund inför.



...I elektronisk musik: Markus Lemke

Motivering. Herr. Lemke lever innan och utanför den elektroniska musikens pulserande hjärta. I sitt livsverk på andra sidan håller sig Hr.Lemke uppdaterad i musikgenres som ligger långt borta ifrån Ove Kalanders pubrock. Känslan inför vad som är smek och inte smek är en fin gräns som Hr.Lemke kan balansera på marginalen.



...I Fokusering och resultat: Andreas Karlsson

Motivering: Mr.Karlsson har sedan ungdomsåren uppvisat en enorm förmåga att efter sina uppställda mål, följa dessa och förverkliga sina planer. Trots bakslag som nära-döden-upplevelser fortsätter Mr.Karlsson att vara sin egen herre och följa sina egna drömmar. Ett beaktansvärt personlighetsdrag som många men få innnesitter.



Piis ut!

2008-12-11 @ 11:28:54
Postat av: apa

Aaah Tack för de vackra välformulerade orden Pär. Jag känner hur kärleken sköljer över tyskaapan bloggen idag och det är så det ska vara...



Jag är mycket stolt och ärad över din alternativa nobel nomenering. Jag kommer fortsätta i samma anda och isbryta mig fram i både slott och koja



Piis in the middel east!

2008-12-11 @ 13:47:50
URL: http://tyskaapan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0